Avšak Mojžíš Bohu namítl: „Hle, já přijdu k Izraelcům a řeknu jim: Posílá mě k vám Bůh vašich otců. Až se mě však zeptají, jaké je jeho jméno, co jim odpovím?“
Bůh řekl Mojžíšovi: „JSEM, KTERÝ JSEM.“ A pokračoval:
„Řekni Izraelcům toto: JSEM posílá mě k vám.“
/Ex 3,13-14/
Co znamená „být“? Co znamená být u neživých věcí, a co u bytostí? A co u člověka? A co u Boha? Lidské bytí je spíše něco jako „být přítomný“. Být přítomný, zejména druhému. A také být přítomný ve svém okolí, ve světě. Být přítomný. Být přítomný ve svém těle. A po smrti těla, být přítomný dále, jiným způsobem.
Dnes je svátek Božího Těla. Věříme, že Bůh je přítomný v proměněných hostiích a vínu, jako já jsem přítomný ve svém těle. A přijímáním hostie se Bůh stane přítomným v mém těle. Pak Bůh a já a všichni v církvi – jsme jeden.
Ježíš v evangeliu říká: „Já jsem vinný kmen a vy jste ratolesti.“
Lidské bytí má kmen, kterým je prazákladní Bytí, Bůh, absolutně přítomný všem a všemu. Z něho roste naše bytí.
Ježíš říká: „Já jsem pravda.“
Pravda je bytost. A bytí je z podstaty pravdivé. Naše bytí roste z Pravdy.
Být přítomen. Být tady a teď. Být přítomen druhému. Být přítomen sobě. A, zejména, být přítomen Bohu. Být přítomen znamená moci se sdílet, protnout dvě bytí v jedno. Moci se sdílet s druhým je krásné. Moci se sdílet s Bohem je … těžko popsat, snad umění může pomoci, snad Bernini a jeho Terezie. Ale nejen extáze, možná ještě více tiché denní sdílení, vědomí blízkosti, vědomí starostlivého srdce nablízku, vědomí pozorné přítomnosti vůči mně, vědomí všeobjímající milosti a lásky. To všechno lze vydobýt z „být“.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.